متأسفانه باید گفت بعد از رحلت هر یک از انبیای الهی، بسیاری از پیروان آنان از مسیر اصلی که توسط پیامبرانشان تعیین شده بود، منحرف شدند. پیامبراکرمa که با علم نبوّت، آینده امّت خود را به روشنی میدیده است، در روایات متعدّدی (احادیث افتراق امّت) از این امر خبر داده است.
احادیث «افتراق امّت» را محدثان سنّى[1] و محدّثان شیعه با سندهاى مختلف نقل کردهاند.[2] این حدیث در منابع شیعی از جمله، خصال شیخ صدوق8، تفسیر عیّاشی و احتجاج طبرسی آمده است.[3] گفتنی است که این احادیث دارای تواتر معنوی میباشند، یعنی گرچه از نظر کلامات متن، تفاوتهایی با هم دارند، اما معنای همه آنها یک چیز(افتراق امّت) است.
بر طبق این روایت افتراق، پیامبراسلام(ص) پیشبینى کرده است که امّتش بعد از او به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد.
صحیحترین سند حدیث افتراق امّت، حدیثی است که مرحوم کلینی8 در کتاب کافی از امام محمد باقر(ع) نقل کرده است. سند و متن این حدیث به عنوان نمونه بررسی میشود.
سند حدیث:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ;.
احادیث از نظر سند، تقسیمات مختلفی دارند. اگر تمام افراد حدیث از شیعیان و ثقات (انسانهای مورداطمینان) باشند، حدیث از نظر اصطلاحات حدیثشناسی «صحیح» است، و اگر احیاناً افرادی که در یک سند واقع شدهاند همه از بزرگان عصر خود و اجلّاء باشند در این صورت اعتماد به صدور حدیث بسیار بیشتر میشود.
حدیث امام باقر; نیز از جملۀ این احادیث است؛ زیرا تمام افراد موجود در سند، همه از بزرگان و اجلّاء هستند:
بنابراین؛ حدیث از نظر سند، صحیح و متّصل است.
متن حدیث:
این حدیث در تفسیر آیۀ 29 سوره زمر وارد شده است که امام; در آن میفرمایند: «إِنَّ الْیَهُودَ تَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِ مُوسَى; عَلى إِحْدَى وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً، مِنْهَا فِرْقَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَ سَبْعُونَ فِرْقَةً فِی النَّارِ، وَ تَفَرَّقَتِ النَّصَارَى بَعْدَ عِیسَى; عَلَى اثْنَتَیْنِ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً، فِرْقَةٌ مِنْهَا فِی الْجَنَّةِ وَ إِحْدَى وَ سَبْعُونَ فِی النَّارِ، وَ تَفَرَّقَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ بَعْدَ نَبِیِّهَاa عَلَى ثَلاَثٍ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً، اِثنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِرْقَةً فِی النَّارِ وَ فِرْقَةٌ فِی الْجَنَّةِ، وَ مِنَ الثَّلاَثِ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً ثَلاَثَ عَشْرَةَ فِرْقَةً تَنْتَحِلُ وَلایَتَنَا وَ مَوَدَّتَنَا، اِثنَتَا عَشْرَةَ فِرْقَةً مِنْهَا فِی النَّارِ وَ فِرْقَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَ سِتُّونَ فِرْقَةً مِنْ سَائِرِ النَّاسِ فِی النَّارِ؛
یهود بعد از موسی(ع) به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یکی از آن فرقهها در بهشت و بقیه در آتشاند. مسیحیان نیز بعد از عیسی(ع) به هفتاد و دو فرقه تبدیل شدند که یک گروه در بهشت و دیگر گروهها در آتشاند. اما این امّت بعد از رسولاسلام(ص) به هفتاد و سه فرقه تقسیم شدند که هفتاد و دو فرقۀ آن در آتش و تنها یک گروه در بهشتاند. از این هفتاد و سه فرقه، سیزده فرقۀ آن محبّت و ولایت ما اهلبیت= را دارند[8] اما تنها یک گروه از آنها وارد بهشت میشود و دوازده فرقۀ دیگر در جهنماند. بنابراین؛ این دوازده فرقه و شصت فرقه، از دیگر مردم در آتشاند.»[9]
در نتیجه سند و متن این حدیث صحیح است و با احادیث دیگری که در این زمینه وارد شده است، تأیید میشود. قابل توجه است که در احادیث بسیار زیادی که در این باب ذکر شده است، گروه نجات یافته را «شیعیان امام علی;» دانستهاند.[10]
[1] - ابنحنبل، ج ۳، ص۵۶۹؛ ابنابیعاصم، ج۱، ص ۷۵-۸۰؛ زیلعی، ج ۱، صص۴۴۷ الی ۴۵۰؛ متقی هندی، ج ۱، ص 209 الی 213
[2] - طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ترجمه همدانی، ج3، ص 588، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374؛ جعفری، یعقوب، تفسیر کوثر،ج3، ص 443،بی جا، بی تا
[3] - مجلسی ، محمد باقر، بحارالانوار،ج28،ص4، موسسه الوفاء، بیروت،1404.
[4] - نجاشی، رجال نجاشی،ص 353، دفتر انتشارات اسلامی ، قم،1407
[5] - نجاشی، رجال نجاشی،ص 83، دفتر انتشارات اسلامی ، قم،1407
[6] - رجال کشی،ص 556
[7] - رجال نجاشی،ص 127 و رجال کشی، ص 10،انتشارات دانشگاه مشهد،1348
[8] - احتمالاً اشاره به فرقه های شیعی غیر دوازده امامی دارد.
[9] - کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج8، ص224، دار الکتب الاسلامیه، تهران،1368
[10] - بحار الانوار، ج28، ص2، باب افتراق الامة بعد النبی؛ مفید، ص۲۱۲ و ۲۱۳؛ مجلسی، ج۲۸، ص۱۰
درباره این سایت